Sommige kinderen en jongeren ervaren moeilijkheden met schoolse vaardigheden zoals lezen, spelling en rekenen, wat kan wijzen op leerproblemen. Bij de aanmelding wordt onderzocht waar de problemen precies liggen en op basis van gesprekken met ouders, school en andere betrokkenen wordt een individueel handelingsplan opgesteld. Omdat elk kind uniek is, vraagt elk traject om een aangepaste aanpak.

Wanneer lezen, schrijven en/of rekenen trager of moeizamer verloopt, onderzoekt een logopediste welke vaardigheden moeite opleveren en vergelijkt de achterstand met die van leeftijdsgenoten. Tijdens de therapie wordt het kind ondersteund om eventuele achterstanden in te halen en op zijn/haar niveau vooruitgang te boeken. Als er geen andere oorzaken zijn en de problemen hardnekkig blijven, kan er sprake zijn van een leerstoornis, zoals dyslexie (lees- en/of spellingstoornis) of dyscalculie (rekenstoornis). Na een diagnose kunnen, in overleg met ouders en school, passende maatregelen worden genomen om het kind verder te helpen.

Yenthe Van den Bergh

Logopediste bij Groepspraktijk Connect
yenthe@connectgroepspraktijk.be

Lotte Jacobs

Logopediste bij Groepspraktijk Connect